V Košiciach bude 4.7.2019 mimoriadne zastupiteľstvo, na ktorom sa má okrem iného rokovať o návrhoch novej tarify DPMK, ktorá by platila od 1.9.2019 a v prípade schválenia niektorej z 2 ponúknutých variant vedením mesta, by na cestovnom DPMK mohol získať 2,5 mil Eur resp. 2,8 mil Eur bez DPH viac.
https://www.kosice.sk/clanok/mesto-naslo-300-000-eur-na-zvysenie-miezd-pre-zamestnancov-mhd
Doterajšia tarifa DPMK je nasledovná https://www.dpmk.sk/prepravne-podmienky/tarifa-0
Preštudovala som si oba súčasné ponúknuté návrhy a so smútkom a sklamaním som zistila, že mesto Košice plánuje zarobiť na zdravotne postihnutých deťoch a občanoch, keď im nepriznáva ani bezplatnú, ani zľavnenú prepravu. Prečo práve táto skupina zraniteľných občanov nie je v žiadnom z návrhov na bezplatnú alebo zľavnenú prepravu a nebude mať na ňu nárok, je mi záhadou. Práve oni majú spasiť mesto Košice? Oni s ťažkým osudom a nízkym príjmom? Oni, čo počítajú každé Euro? Človek žijúci na Slovensku by skôr očakával, že poslanci NR SR a sudcovia US nebudú figurovať v úľavách, ale nie, im bezplatná preprava ostáva, ľudom s príjmom v tisícoch Eur, sa navrhuje bezplatná preprava Košicami. Žeby títo nemali 60 - 80 centov?? Nechce sa mi veriť a ani to, že sú na to odkázaní… Ozaj, kto z Vás videl poslanca NR v električke alebo autobuse bez klimatizácie?
Ak k tomu prirátame miestami aj bezohľadné správanie revízorov, ľahostajnosť niektorých šoférov k hendikepovaním, stav poddimenzovaných zastávok, lavičiek, ich funkčnosť najmä v horúčavách, sfušované, každú chvíľu opravované zastávkové niky, ich odvodnenie, krivé vozovky, nevhodne dopravné riešenia, ignorácia vyhradených parkovísk pre ŤZP, ktoré niekde obsadili firmy, inde nie sú vôbec, alebo tam parkuje nejaký votrelec, absolútny chaos v parkovnom, nulové perspektívne koncepcie, sídelné zahusťovanie, spomalený územný plán, máme tu komplexný obraz košickej hromadnej dopravy, dopravy a výňatok z ostatných problémov Košíc. A neviem si ani predstaviť londýnske double deckers na našich cestách, čo by sa dialo na poschodí.
Prežívanie zo dňa na deň
Ak zoberieme do úvahy štatistiky o zvyšujúcom sa veku populácie o vzraste civilizačných chorôb, o zvyšovaní počtu ľudí odkázaných na pomoc, o roztváraní sociálnych nožníc, čo sú následok arogantného správania sa ľudí ku životnému prostrediu, ku sebe navzájom, zlého životného štýlu, nadužívaním si, bezohľadným konzumom, tak vidíme, že nie je zvládnutá už súčasnosť a o budúcnosti ani nehovorím.
A také riešenia nám podsúva mesto ako právnu normu, VZN
Ak teda Dopravný podnik mesta funguje ťažkopádne a bude stále fungovať na doterajšom modeli, nastavenej a čoraz väčšej príjmovej dlani, ďaleko to nedotiahne. Čo tak uvažovať o inom modeli? Čo tak umožniť zle fungujúcemu mestskému podniku pobiť sa s konkurenciou? Akiste ťažko predstaviteľné pri predstave rušenia rozličných dozorných rád, znižovania tzv. managmentu, redukcie odmien, lebo odmeny sa dávajú nie pri červených účtovných číslach. Tak to totiž býva vo firmách zvykom.
Mesto majúce prepravný monopol, presne v klasickom štýle nastavenej ruky, zvyšovania cien, nevie riešiť svoje finančné suchoty ináč, než zvyšovaním prepravného a čo je smutné práve na úkor sociálne a zdravotne hendikepovaných. A poslanci, čo hádam hromadnú dopravu ani nevedia použiť, ak by sa aj náhodou v nej ocitli, dostanú zľavu...
Absolútna zvrátenosť
Mesto, s toľkými mestskými časťami (MČ) a poslancami, tak prebujnenou samosprávou, čo nemá ani spomínaný Londýn, má práve tu rezervy a nemuselo by siahať po takýchto zahanbujúcich riešeniach. Lenže žiaden poslanecký hlas po dosiahnutí svojho koryta, nebude predsa žiadať o zrušenie seba samého a či hlasovať za výrazné redukovanie samosprávy. V tomto bode majú všetci poslanci zázračne jednotný názor. Čitateľ si akiste spomenie, ako silneli hlasy za redukciu MČ a kedy to bolo. A kto to bol, zvyčajne tí, čo čakali na nové korytá. Dnes po dosiahnutí svojich flekov všetci svorne mlčia. Predsa nezrušia sami seba a teraz preberajú „náročnú“ tému delenia právomoci medzi mestom a MČ.
Lenže v iných než zabehaných administratívnych dimenziách mesto nedokáže rozmýšľať. Je to smutné a ak k tomu prirátame aroganciu úradov, ich neschopnosť riešiť problematiku, ich mlčanie a nulové reakcie, že úrady dostávajú občana do úplného postavenia mimo hru.
Možno by sa mala hra trvajúca štyri roky odpískať už pri prvých fauloch, trestať previnilcov, dávať im žlté a červené karty.
Košice budíček…
sľubovali ste fungujúce, zmenené a zelené mesto, pre ľudí… Vaše návrhy novej tarify DPMK však o tom nesvedčia…
Bod 20
https://www.kosice.sk/mesto/samosprava/mestske-zastupitelstvo/2018-2022/zasadnutie/7